Новоживотівський ЗДО (дит.садок) «Сонечко»
Оратівської селищної ради, Вінницької області

Для вас, педагоги

Матеріали для педагогів та батьків щодо психолого-педагогічного супроводу дітей дошкільного віку в умовах воєнного стану

1. Як заспокоїти дітей під час війни https://mon.gov.ua/ua/news/monzapuskaye-informacijnu-kampaniyu-pro-te-yak-zaspokoyiti-ditej-pid-chas-vijni.

2. Як подбати про дитину, якщо ви знаходитеся з нею в укритті https://www.youtube.com/watch?v=VpJXr3UXCvo.

3. Як говорити з дитиною, якщо батько чи мати захищає країну

HTTPS://MON.GOV.UA/UA/PSIHOLOGICHNA-TURBOTA-VID-SVITLANI-ROJZ/YAKSHOBATKO-CHI-MATI-ZAHISHAYE-KRAYINU.

4. Правила підтримки, якщо родина евакуюється з дитиною

https://www.youtube.com/watch?v=8ml9RPFun7s.

5. Фізична безпека дітей під час війни. Сайт «Освітній омбудсмен

України» https://eo.gov.ua/fizychna-bezpeka-ditey-pid-chas-viyny-pravylapovedinky-v-evakuatsii-na-okupovanykh-terytoriiakh-i-v-zoni-boyovykhdiy/2022/03/19/.

6. Як підтримати дитину, якщо ви опинились у зоні активних бойових

дій https://www.unicef.org/ukraine/stories/safety-backpacks-and-ways-to-reducestress.

7. Поради, як підтримати дитину в дорозі від ЮНІСЕФ

https://www.unicef.org/ukraine/stories/how-to-support-a-child-on-the-road.

8. Рекомендації для населення під час воєнного стану

https://phc.org.ua/news/rekomendacii-dlya-naselennya-pid-chas-voennogo-stanu.

9. Як поводитися на блокпостах з перекладом на жестову мову

https://www.youtube.com/watch?v=-YPGsjyjqQI.

10. Ресурси позитивного батьківства від ЮНІСЕФ «П’ять мов у

спілкуванні з дитиною» https://www.unicef.org/ukraine/documents/five-lovelanguages-in-communication-with-child.

11. Підтримка батьків та дітей під час війни

https://www.unicef.org/ukraine/parents-children-support-during-military-actions.

12. Психологічна допомога для дітей Психологічна турбота від Світлани

Ройз - YouTube.

13. Як надавати першу психологічну допомогу

https://moz.gov.ua/article/news/rekomendacii-z-psihologichnoi-dopomogi.

14. Як підтримати дітей у часи невизначеності та стресу. Поради від

ЮНІСЕФ https://www.unicef.org/ukraine/stories/7-tips-for-parents.

15. Як допомагати дітям у замкненому просторі

http://www.barabooka.com.ua/yak-dopomagati-dityam-u-zamknenomu-prostori/

16. Методичні рекомендації щодо надання першої психологічної допомоги сім’ям з дітьми, дітям, які перебувають/перебували у зоні збройного конфлікту https://dszn-zoda.gov.ua/node/495.

17. Для тих, хто приймає емігрантів і переселенців, для допомоги в адаптації

https://www.youtube.com/watch?v=UXnS_T5JD5s&list=PLFVSJgZgf7h8rXg9T

yevxZkdfxAQXodS&index=8.

18. «Розкажи мені». Безкоштовна інтернет-платформа для психологічних

консультацій.https://tellme.com.ua/

19. Як говорити про війну та повітряну тривогу з дітьми: поради

чернівецької психологині.https://shpalta.media/2022/03/02/yak-govoriti-provijnu-ta-povitryanu-trivogu-z-ditmi-poradi-cherniveckoi-psixologini/

20. Як швидко заснути, коли ви тривожні і вам важко розслабитися

https://phc.org.ua/news/yak-shvidko-zasnuti-koli-vi-trivozhni-i-vam-vazhkorozslabitisya.

21. Як перевірити правдивість джерела інформації

https://www.pedrada.com.ua/article/3025-yak-perevriti-pravdivst-djerela-nformats.

22. Перелік матеріалів для дошкілля «Сучасне дошкілля під крилами

захисту».HTTPS://MON.GOV.UA/UA/OSVITA/DOSHKILNA-OSVITA/SUCHASNEDOSHKILLYA-PID-KRILAMI-ZAHISTU/PEDAGOGAM-ZAKLADIV-DOSHKILNOYI-OSVITI.

23. Платформа розвитку дошкільнят “НУМО” Навички для

дошкільнят.https://numo.mon.gov.ua/.

24. Онлайн-садок НУМО – спільний проєкт ЮНІСЕФ та Міністерства

освіти і науки України. Розвивальні відеозаняття для дітей 3-6 років

https://www.youtube.com/playlist?list=PLJ231j4oXT7GY_u4kkhrKIpVJLyS2WL

g.

25. Онлайн-медіаресурс, присвячений освіті та вихованню дітей в

Україні https://osvitoria.media/.

Перелік сайтів, матеріали яких будуть корисними для вихователів,

батьків, дітей і для інших учасників освітнього процесу

26. Вебінар «Як підвищити ефективність дистанційної роботи».

https://www.youtube.com/watch?v=MbFvVyacZOE.

27. Моя країна – Україна: хрестоматія для дошкільнят з національно-

патріотичного виховання / автори і укладачі – Н. Гавриш, О. Косенчук. –

Харків: Ранок, 2022. – 96 с.

28. Збірка абеток, казок, приказок, цікавинок, дитячих ігор тощо

http://abetka.ukrlife.org/

29. Серія з 10 онлайн зустрічей, які розроблені командою The LEGO

Foundation. https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/suchasne-doshkillyapid-krilami-zahistu/pedagogam-zakladiv-doshkilnoyi-osviti/lego-igrovi-onlajnvzayemodiyi-dlya-doshkilnyat.

30. Онлайн платформа для розвитку дітей (інтерактивні вправи, цікаві

завдання) https://learning.ua/#google_vignette.

31. Платформа «Розвиток дитини». Практичні завдання для

всебічного розвитку дітей https://childdevelop.com.ua/.

32. Радіо хвиля авторських казок українською мовою для

дітей.https://kazky.suspilne.media/list.php.

33. Мультики, книги, казки, що допоможуть відволікти дітей під час

перебування в укритті https://dytyna.blog/multyky-knygy-kazky-shhodopomozhut-vidvolikty-ditej-pid-chas-perebuvannya-v-ukrytti/.

34. Безкоштовні розмальовки на тему «Правила гігієни»

https://mamabook.com.ua/bezkoshtovni-rozmalyovku-gigiena-10/.

35. Мультфільм «Небезпечні знахідки».

https://www.youtube.com/watch?v=gx7XHXAL2_g.

36. Аудіоказки для малят https://oll.tv/uk/kids_audio-tales.

37. «Війна очима дітей», конкурс дитячих малюнків.

https://vseosvita.ua/no-war.

38. Мультфільм «Про мінну безпеку: Лісовий скарб» ЮНІСЕФ

https://www.youtube.com/watch?v=V5JZWI8TrEY.

39. Поради від захисника України: МОН розробило інформаційний

комікс для дітей у воєнний стан https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vidzahisnika-ukrayini-mon-rozrobilo-informacijnij-komiks-dlya-ditej-u-voyennij-stan.

40. Аудіоказки українською https://audiokazky.in.ua/.

41. Ігри для зняття стресу у дітей https://dytyna.blog/igry-dlya-znyattyastresu-u-ditej/.

42. «Дерево казок» — читати та слухати казки (аудіо) різних

народів.https://derevo-kazok.org/audio-tales/.

43. Журнал для дошкільнят і молодших школярів «Джміль» ( цікаві

бесіди, вірші, приказки, оповідки, нетрадиційні техніки образотворчості,

досліди в домашніх умовах, комікси, електронні додатки тощо)

https://jmil.com.ua/2022-2.

44. Кращі казки з усього світу для читання дітям дорослими, добірка

аудіо казок.http://kazkar.info/.

45. Казки для дітей українською

мовою.https://onlyart.org.ua/children/kazky/?fbclid=IwAR2yXzQTyfuUTtCw7nn

TTQYVAj2g4T42oRwfe6i8NactHTqRDh-8_tc1KK8.

46. Український дитячий портал: авторські вірші, лічилки, веселі

історії, анекдоти, загадки, прислів’я https://sonyashnik.com/.

47. Національна освітня інтернет-платформа https://vseosvita.ua/.

6 правил успішного спілкування з батьками



Інформаційно-комунікативні технології в роботі вихователя


Основний напрям інформатизації освіти України - це створення відкритого освітньо-інформаційного середовища, яке передбачає підвищення кваліфікації педагогічних працівників, автоматизацію процесів управління (на всіх рівнях), наукову та інноваційну діяльність, розвиток технічної та програмної бази, бібліотечних ресурсів, упровадження ІКТ і дистанційних технологій у навчальний процес, використання інтернет ресурсів.

Вимоги Базового компоненту дошкільної освіти до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дошкільників в освітній галузі  “Комп’ютерна грамота”:

  • виховання у дітей інтересу до комп’ютера;
  • ознайомлення дітей старшого віку з ПК, способом його управління на екрані (дисплеї) за допомогою операторів (клавіатура, мишка, джойстик) з урахуванням можливостей певної ігрової (чи навчальної) програми;
  • навчити дітей дотримуватися правил безпечної поведінки під час роботи з комп’ютером

Основні педагогічні цілі використання інформаційних технологій:

  • Розвиток особистості дитинипідготовка її до самостійної продуктивної діяльності в умовах ІКТ
  • Розвиток конструктивного, алгоритмічного мислення
  • Розвиток творчого мислення за рахунок зменшення частини репродуктивної діяльності
  • Розвиток комунікативних здібностей на основі виконаних сумісних проектів
  • Формування вміння приймати оптимальні рішення в складних ситуаціях
  • Розвиток навиків пошукової діяльності

Використання ІКТ передбачає:

  • не навчання дітей шкільним знанням з інформатики та обчислювальної   техніки, а перетворення предметно-розвиваючого середовища дитини;
  • оновлення форм та методів роботи з дітьми;
  • створення нових, навчально-розвиваючих засобів для розвитку дитини;
  • збагачення  інтелектуального та емоційного розвитку дитини;
  • розвиток її творчих здібностей;
  • входить в дошкільну освіту нарівні з традиційними засобами розвитку та виховання дітей.

Інтеграція ІКТ із сучасними освітніми технологіями:

  • Метод проектів.
  • Технології використання ігрових методів.
  • Блочно-модульне навчання.
  • Лекційно-семінарсько-залікова система.
  • Технологія “Дебати”.
  • Колективна система навчання.
  • Різнорівневе навчання.
  • Проблемне навчання.
  • Дослідно-пошукова діяльність.

Причини особистої зацікавленості педагога у підвищені рівня ІК-компетентності:

  • заощадження часу під час розроблення дидактичних матеріалів
  • презентабельність оформлення матеріалів
  • перехід на новий рівень педагогічної майстерності

Складові інформаційної культури педагога:

  • Інформаційний кругозір
  • Інформаційна грамотність
  • Здатність створювати інформаційні продукти

Вимоги Типового положення про атестацію педагогічних працівників:

  • Присвоєння всіх кваліфікаційних категорій передбачає використання ІКТ, цифрових освітніх ресурсів у освітньому процесі

Напрямки роботи педагога з використанням ІКТ:

  • Підвищення кваліфікації та педагогічної майстерності
  • Робота творчої групи педагогів
  • Самоосвіта: використання internet (-web-сайти, @-пошта, Skype)
  • Самоменеджмент педагога
  • Тематичні педради
  • Методичні об‘єднання
  • Створення блогів  та веб-сторінок закладу

Поширення педагогічного досвіду педагога:

  • Самоаналіз (форма оформлення - графіки, схеми, таблиці)
  • Візитна картка (форма оформлення - презентація)
  • Узагальнення досвіду (форма оформлення - портфоліо)
  • Демонстрація досвіду (форма оформлення - презентація, фото-, відео-матеріали, методичні розробки)
  • Поширення досвіду (участь в конкурсах, майстер-класах, конференціях тощо)

Електронний документообіг:

  • Складання індивідуальних планів
  • Участь у планування закладу
  • Зворотній зв’язок (звіти методичних служб)
  • Обмін досвідом через веб-сайти, блоги, мережеві спільноти

Пам’ятка для педагога по роботі з комп’ютером

  • Перед роботою перевірте робочі місця для дітей і педагога (чи не пошкоджені з’єднувальні дроти, чи міцні столи і стільчики...)
  • Перевірте розміщення складових частин комп’ютера на робочих місцях
  • Профілактичні та ремонтні роботи пристроїв виконуйте лише після їх знеструмлення
  • Регулярно протирайте клавіатури, мишки, монітори м’якою тканиною або спеціальними серветками
  • Стежте за дотриманням дітьми правил техніки безпеки
  • Слідкуйте за поставою дітей під час роботи за комп’ютером та щоб сиділи подалі від екрана
  • Стежте за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог (провітрювання приміщень, вологе прибирання, освітлення приміщення і монітора …)
  • Дотримуйтеся вимог щодо тривалості заняття з дітьми

Що шкідливо для здоров' я дітей у роботі з комп′ютером?

  • Навантаження на зір, «вузькоформатний» та «короткозорий» зір
  • Статична, стіснена поза
  • Випромінювання, електростатичного поля
  • Перенапруження нервової системи
  • Порушення сну
  • Погіршення самопочуття

Користь від комп'ютера:

  • Заняття на комп′ютері – це гра (створення додаткової мотивації)
  • Розвиток знакової функції свідомості (поняття реальності та віртуальності)
  • Покращується пам 'ять та увага
  • Формується моторна координація
  • Прискорюються та оптимізуються розумові процеси

Робота з батьками:

  • документи, що регламентують діяльність дошкільного навчального закладу;
  • інформація про діяльність дошкільного закладу та життя своєї дитини;
  • інформацію про заходи дитячого садка;
  • розклад занять та додаткових освітніх послуг, що надаються в ДНЗ;
  • відомості про динаміку розвитку дитини;
  • інтерактивний діалог з іншими батьками, педагогами, адміністрацією дошкільного закладу, органами управління освіти;
  • можливість пройти тестування, участь в анкетуванні;
  • отримання кваліфікованих консультацій спеціалістів;
  • участь в освітньому процесі дитячого садка;
  • електронна бібліотека

ІКТ для дітей , які не відвідують ДНЗ:

  • віртуальні заняття;
  • ігрові завдання для пізнавального розвитку дошкільника;
  • демонстрація пізнавальних та мультиплікаційних фільмів;
  • електронна бібліотека

Критерії ІК-компетентності педагогів:

  • уміє створювати текстові і графічні документи;
  • уміє формувати запити до бази даних;
  • використовує комп’ютер як педагогічний технічний засіб;
  • уміє розробляти і застосовувати електронні дидактичні і педагогічні програмні засоби;
  • уміє використовувати засоби інформації та інформаційні технології в освітньому процесі;
  • володіє способами представлення педагогічної інформації за допомогою засобів інформації

Результати використання ІКТ в роботі вихователя:

  • Підвищення ефективності процесу навчання
  • Активізація пізнавальної діяльності дітей
  • Підвищення рівня професійної майстерності педагогів
  • Виявлення рівня психолого-педагогічної компетенції батьків
  • Активізація педагогічної і культурної свідомості батьків, педагогів і інших фахівців, для створення єдиного інформаційного середовища
  • Створення активної, працездатної системи підтримки сімейного виховання, через використання інформаційно - комунікаційних технологій
  • Участь батьків у освітньо-виховному процесі ДНЗ
  • Підвищення педагогічної культури батьків
  • Якісні зміни в роботі педагогів, які ефективно вирішують задачі виховання і навчання дітей дошкільного віку у взаємодії  навчального закладу і сім'ї

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО - КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ Є ЗБАГАЧУВАЛЬНИМ  І ПЕРЕТВОРЮВАЛЬНИМ ФАКТОРОМ, ЯКИЙ Є ОДНИМ ІЗ ШЛЯХІВ ОНОВЛЕННЯ ЗМІСТУ ОСВІТИ ЗГІДНО СУЧАСНИМ ВИМОГАМ.


Як запобігти стресу та подолати його



Планування ранкових зустрічей у ЗДО:
працюємо по-новому


Практика ранкових зустрічей у Новій українській школі є однією з успішних практик, що допомагає вчителю у створенні спільноти в класі: створення позитивних взаємин між дітьми і дорослими у класі; формування навичок спілкування (вміння розмовляти і слухати); сприяння створенню у класі позитивного настрою,  позитивної поведінки та позитивного ставлення один до одного; сприяння формуванню цілісного колективу. Практику ранкових зустрічей дітей рекомендується сьогодні дещо по-новому проводити і в закладах дошкільної освіти.

Ранкові зустрічі – це запланований, структурований збір групи, сидячи або стоячи у колі, тривалістю 20-25 хвилин, який надає змогу кожній дитині опанувати різноманітні соціальні та навчальні навички. Така форма спілкування об’єднує соціальне, емоційне та інтелектуальне навчання кожного члена групи, що сприяє  розвитку почуття доброти, емпатії і включення в освітній процес.  Мета ранкових зустрічей – підготувати дітей до робочого дня.

Цікавий і змістовно наповнений день дитини у дитячому садку починається з цікаво організованого батьками і вихователями ранку. Від того, як його організовують дорослі, залежить рівень активності та творчості малюків, їх настрій протягом дня. Продуманий і добре організований ранковий прийом дітей має велике значення в режимі дня. Привітна зустріч їх вихователем позитивно впливає на настрійпрацездатністьдисциплінованість вихованців. Якщо діти знають, що їх чекають і будуть їм раді – вони з великим бажанням ідуть у дитячий садок.

Організація ранкового прийому дітей у ЗДО – важливий аспект фахової майстерності вихователя, від якого залежить якість проживання дитиною дня в дошкільному закладі, її емоційне благополуччя та комфорт протягом усього перебування в дитячому садку, починаючи вже зранку.  С. Ладивір «Ранок малюка має починатися з порції любові і добра, і ми маємо навчити цього батьків». Тож, маємо запропонувати батькам основні правила щодо ранкового ритуалу, спрямованого на подачу порції любові і добра для дитини вже з моменту її пробудження, підйому і до приходу в дитячий садок.

Правила радісних ранкових зустрічей для вихователя

  1. Прийти в дитячий садок заздалегідь. Вихователь має підготувати розвивальний предметний простір для самостійних ігор дітей.
  2. Бути зразком для поведінкових моделей. Наслідуючи вихователя, батьки зможуть застосовувати його поведінкові моделі у взаємодії з власними дітьми. Важливо, аби вихователь щоранку використовував такі прийоми атракції (лат. attraction – притягування, привернення): усмішку, звертання до дитини на ім’я, комплімент. Усмішка посилює довіру людей одне до одного; полегшує зближення; гасить неприязнь, злобу, ворожнечу, ненависть; робить життя красивим і радісним. Звертання до дитини на ім’я викликає у неї приємні асоціації, пов’язані з материнською любов’ю, схваленням, душевним комфортом; вона відчуває увагу і повагу до себе, що сприяє виникненню симпатії до вихователя, довіри йому і поваги. Комплімент – особлива форма похвали дитини, схвалення, поваги до неї, визнання або захоплення нею, - а це дітям завжди подобається.
  3. Організувати бесіду з батьками і дітьми. Дружна бесіда дає можливість з’ясувати всі нюанси емоційного стану дитини, батькам - пояснити певні поведінкові прояви дітей, а вихователю врахувати їх надалі – розрадити дитину, створити для неї комфортні умови, аби вона про щось розповіла дітям чи щось їм показала тощо.
  4. Знайти рецепт комфортного «входження» до дитячого садка для кожного вихованця. Це можуть бути: бесіда віч-на-віч, яка підсилює рівень довіри до вихователя; гра (предметна, сюжетно-рольова, режисерська разом з друзями), яка зацікавлює та об’єднує дітей; трудові доручення, які виховують самостійність і відповідальність за доручену справу; сюрпризні моменти, які відволікають увагу дитини та зацікавлюють.
  5. Володіти інтонацією голосу – перехід на «регістри» лагідного друга (- Я за тобою скучила! Я чекала на тебе! Діти вже питали мене про тебе!), інтриги (- Що я зараз тобі покажу! На тебе чекає такий сюрприз!), захоплення (- Яка у тебе чудова кофтинка, я хочу, щоб ти показав її дітям! Який ти молодець – вчора так багато мені допоміг на занятті і я хочу знову тебе про щось попросити!).
  6. Застосувати до дитини педагогічні стратегії: «Зараз ми граємо разом!», «Ти граєш, а я поруч», «Ти трохи пограєшся сам», «Тобі добре і ти пограєшся з друзями!». Так дитина не буде почуватися покинутою та самотньою і швидко долучиться до спільної діяльності з однолітками.

Правила радісних ранкових зустрічей для батьків

 (за Г. Бєлєнькою, І. Кондратець)

  1. Створіть свій ритуал пробудження. Це може бути улюблена музика, лагідні слова, поцілунки, «ігри з ім’ям» дитини, погладжування, розпитування про сон, аромати улюблених смаколиків тощо.
  2. Показуйте приклад організованості, якщо чекаєте цього від дитини.
  3. Застосовуйте гру. Улюблені іграшки (годинник, будильник, телефон) або новий персонаж (скажімо містер Будистер) стануть партнерами в процесі пробудження. Організуйте міні-сценки, листи-посилання, інтерв’ю тощо.
  4. Наповнюйте початок дня енергією. Прищепіть дитині звичку робити ранкову гімнастику в ліжку чи на килимку.
  5. Намалюйте приємні перспективи. Пообіцяйте дитині по дорозі до дитячого садка цікаві зустрічі – із собачкою чи кішкою, яких треба погодувати; листяною чи сніговою доріжкою, по яких треба пройти і не збитися з дороги; або підготувати цікаві ігри чи оповідки для дитини по дорозі до дитячого садка.
  6. Завжди цілуйте та обнімайте свого малюка. Так він швидко зрозуміє, що дитячий садок лише тимчасово розлучає його з рідними людьми, які за ним обов’язково повернуться.

ЧАРІВНИЙ ДИВОСВІТ МОВЛЕННЯ:

(нестандартні прийоми освітньо-мовленнєвої діяльності дошкільників)

Консультація.

Невичерпним багатством, яким природа обдарувала людину, є мова. Перед вихователями ЗДО стоять важливі завдання: прищепити дитині любов до слова, навчити її правильно, красиво і влучно висловлюватися, обстоювати власну думку.

Освітня лінія БК «Мовлення дитини» передбачає засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Зазначається, що оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства.

Педагоги дошкільних навчальних закладів активно займаються пошуком сучасних педагогічних засобів, що здатні вирішувати навчально-мовленнєві задачі через активізацію різноманітних психічних процесів дошкільників. На сучасному етапі розвитку актуальним є пошук і запровадження нестандартних або нетрадиційних засобів роботи з дошкільниками.

Досить ефективними  є  прийоми наочного моделювання. В основі моделювання лежить принцип заміщення реального предмета, явища зображенням (знаком, символом). Навчання моделюванню доцільно починати у молодшому дошкільному віці, оскільки, за даними А.М. Богуш, Л.В. Виготського, Ф.О. Сохіна, дошкільний вік – це період найінтенсивнішого становлення й розвитку особистості. Розвиваючись, дитина активно засвоює основи рідної мови й мовлення, зростає її мовленнєва активність.

Прийоми наочного моделювання можна використовувати для переказу відомого твору, складання нової казки тощо, вивчення віршів, тощо. Їх використання у різних видах діяльності – джерело розвитку розумових здібностей і творчості у дошкільному віці.

До прийому наочного моделювання відноситься мнемотехніка (або мнемоніка) – як педагогічна технологія активно послуговується наочними засобами. Мнемотехніка – це система різних прийомів, що полегшують запам’ятовування і збільшують обсяг пам’яті, шляхом утворення додаткових асоціацій. Такі прийоми особливо важливі для дошкільнят, оскільки наочний матеріал вони засвоюють краще.

Слова «мнемотехніка» і «мнемоніка» позначають одне і теж – техніка запам’ятовування. Вони походять від грецького «mnemonikon» – мистецтво запам’ятовування. Вважається, що це слово придумав Піфагор Самоський (VІ століття до н.е.). Мистецтво запам’ятовування названо словом «mnemonikon» від імені давньогрецької богині пам’яті Мнемозіни – матері дев’яти муз.

Мнемотехніка у дошкільному закладі як результативний метод запам’ятовування зазвичай освоюється на простих прикладах у такій послідовності:

  1. Робота з мнемоквадратами – зрозумілими зображеннями, які позначають одне слово, словосполучення, характеристику предмета або просте речення.
  2. Демонстрація мнемодоріжки – це вже квадрат із чотирьох картинок, із яких можна скласти невелику розповідь у 2-3 пропозиції.
  3. Мнемотаблиці – зображення основних ланок, у тому числі схематичні, за якими можна запам'ятати і відтворити цілу розповідь або навіть вірш (від 4 до 16 позицій). Це аркуш картону 45х30 см, поділений на 6-8 квадратів (за кількістю характерних ознак предмета, або об’єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Дітей навчають знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних.

Розглянемо  декілька дидактичних ігор із використанням нестандартних прийомів розвитку мовлення у роботі із дошкільниками.

Дидактична гра «З яких казок герої?»

Програмовий зміст: навчити дітей впізнавати казкових героїв за малюнками, називати їх; розвивати спостережливість, увагу, уяву, пам’ять, мовлення; виховувати любов до казок.

Дидактична гра «Розкажи казку за малюнками»

Програмовий зміст: навчити дітей розповідати казки за малюнками; розвивати спостережливість, увагу, уяву, пам’ять, мовлення; виховувати любов до казок.

Дидактична гра «Здогадайся, яка казка зображена?»

Наш педагогічний колектив розпочав працювати над реалізацією педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського, його досвіду у сфері екологічного виховання дітей.. Головним завданням творчого пошуку колективу є екологічне виховання дошкільників засобами казки, природи.


Ласкавий вітер і холодний вітрюган

У темному лісі, в глибокому яру спали два вітри. Ласкавий Вітер — хлопець з синіми очима. А холодний Вітрюга — дід з колючою бородою.

Прийшла зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Білі сніги вкрили поле. Зашуміли тривожно верховіття дерев. Прокинувся в глибокому яру холодний Вітрюга. Встав, вийшов з лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний Вітрюга, замерзають річки, гуде хуртовина.

Та ось піднялося сонечко вище над землею. Заболіла спина у холодного Вітрюги. Поплентав він у темний ліс, заліз у глибокий яр.

Прокинувся ласкавий Вітер, вийшов з лісу.

Засміялося сонечко, потекли струмки, зацвіли квіти, зашуміли трави.






Відлітають журавлі

Був ясний осінній день. Тихо надворі, у повітрі пливуть павутинки. А в блакитному небі — ключ журавлів. Пролетіли журавлі над селом, потім повернулись, покружляли й знову полетіли. Але за селом, недалеко від лісу, сіли журавлі на землю. Довго сиділи, немов радились про щось. Чому це журавлі кружляли над селом, а потім сіли біля лісу? Бо вони вирушають у далеку дорогу. Летять у теплий край. Та хоч і теплий, але чужий. Бо батьківщина там, де народився, зріс і почав літати. Тож їм і тяжко розлучатися зі своєю вітчизною.




Дід Осінник. Василь Сухомлинський

У темному лісі живе дід Осінник. Спить на сухому листі, сторожко прислухається до пташиного співу. Як тільки почує сумну журавлину пісню — курли-курли — підводиться й каже:

— Прийшла моя година. Відлітають до теплого краю журавлі. Виходить з лісу дід Осінник — сірий, у сивому дощовику. Де пройде, там листя жовтіє й опадає на землю. Виходить на узлісся, прихиляється до дуба й тихо-тихо щось мугиче.

Це не пісня, а осінній вітер… Коли дід співає, його борода росте, розвівається за вітром. Ось вона вже простяглася луками. Посіріли луки

— Осінній туман, — кажуть люди.

І не здогадуються, що це ж, борода діда Осінника.








Грудень. Грудень тихо наступає, Землю снігом посипає. Подивись лишень сюди – Та це ж зайчика сліди. Де ж наш сірий заховався?

–Він у білу шубку вбрався. Більше зайчик не боїться Ні вовчиська, ні лисиці. Коваленко Олена.



ВЕСНА — Що з весною настає? — Сніг у полі розтає. — А чому то так буває? — Сонце його пригріває. — Що ж синіє на землі? — Ніжні проліски малі. — А що пнеться з-під листа? — То травичка вироста. — А над полем що бринить? — Любий жайворон дзвенить. Катерина Перелісна??


Таким чином, ефективним засобом вирішення складних завдань із розвитку мовлення дітей дошкільного віку, засобом подолання певних труднощіву складанні описових розповідей, поганому запам’ятовуванні віршів, порушенні мовлення, бідному словниковому запасі, швидкій втомі, нецікавості тощо виступають нестандартні прийоми розвитку мовлення.

Великий обсяг знань, який дитина не може засвоїти на основі словесного пояснення дорослого, вона легко засвоїть, якщо цю інформацію подати у вигляді дій із наочними моделями, що відображають істотні риси досліджуваних явищ. Нестандартний матеріал сприймається ними як доступний, цікавий, загадковий, незвичайний.

Проте, нестандартні прийоми будуть найбільш дієвими лише тоді, коли вихователь залучатиме і дітей до створення нових моделей та використання їх у навчально-мовленнєвій діяльності, як підказку, як маленьку «хитрість» чи «невеличкий секрет», відомий лише їм, адже діти полюбляють все таємниче.

Логін: *

Пароль: *